Melbourne

14 maart 2014 - Mount Richon, Australië

Maandag 03-03 en 22 gr.C.

Om vier uur met de taxi naar de airport. Op de airport was het al druk. Veel mannen in gele pakken die in groepjes verzameld waren. Wat bleek? Die moesten weer aan het werk in de mijnen en werden met speciale vliegtuigen gebracht. Wij hadden een binnenlandse vlucht en  omdat we geen grote koffers bij ons haddden konden we gewoon doorlopen richting de gate van Virgin Australia. In het vliegtuig kregen we nog een lekker onbijtje en na drie en een half uur vliegen waren we in Melbourne.We moesten wel drie uur bijtellen vanwege het tijdverschil. Daar zijn we met de skybus naar het station gebracht waar we de weg vroegen naar ons hotel. Haha, mazzel, het was niet ver lopen. Snel inchecken en de stad in.

Melbourne is de derde belangrijke stad in het zuid-oosten. Door de vele parken kreeg deze stad de bijnaam Garden City. Daarnaast is ze ook bekend om haar vele culturele activiteiten en uitgebreid restaurantwezen met de meest uiteenlopende keukens!!  Veel nieuwe en hoge gebouwen (sky scrapers), veel winkels, leuke smalle straatjes met eetgelegenheden, Van alles te krijgen, echt multi-culti. In de stad zijn veel trams. Hier is het grootste tramnetwerk in de wereld. 245 km en 1813 haltes!! Wij konden ons ook goed verplaatsen: er is een gratis tram: de City Circle, waar we veel gebruik van hebben gemaakt. (echt Hollanders)

Om zes uur waren we terug in ons hotel waar we een hapje gegeten hebben en lekker hebben kunnen relaxen. Het is een lange dag geweest en lagen vroeg op bed.

Dinsdag 04-03 en 25 gr.C

Alledrie lekker uitgerust en na een goed en stevig ontbijt gingen we weer op pad. Deze keer met de City Circle Tram naar Harbour Town. Erg mooi daar, weer veel gelopen en wat gedronken aan het water. Natuurlijk ook even in het winkelcentrum wezen kijken. Hier is het uitverkoop en de winterspullen liggen al weer klaar. Ik moet er even niet aan denken, de temperatuur is heerlijk. Echt doe-temperatuur.

Woensdag 05-03 en 23 gr.C

Oei, het is echt frisjes, maar 18 gr. Met de City Circle Tram naar the houses of Parliament. In fases gebouwd tussen 1856 en 1930. Ze hebben een theatrale uitstraling, met een voorgevel met gigantische Dorische zuilen boven een hoge trap. Aan weerszijden prachtige landschapstuinen. Echt mooi om te zien. We hebben daar heerlijk kunnen wandelen en kwamen vanzelf terecht bij de St. Patrick's Cathedral. Deze gotische kathedraal is de moederkerk van het katholieke aartsbisdom van Melbourne. Natuurlijk zijn we daar ook binnen wezen kijken. Prachtig gebouw. De eerste steen van deze gotische kathedraal is gelegd in 1850 en het duurde tot 1939 en twee aartsbisschoppen voordat ook de twee torens voltooid waren. Op een gegeven moment kwamen we in de business area, waar het heel druk was vanwege lunchpauze. Heerlijk om dat mee te maken. Daar hebben wij ook koffie gedronken en lekker mensen zitten bekijken. Weer met de Tram en nu naar het station. Het reusachtige geelbruine Flinders Street Station. Het belangrijkste treinstation van Melbourne, waar elke dag ruim één miljoen forenzen komen. Hier moet je geweest zijn. Ja en van wandelen krijg je wel trek. Deze keer werd het Japans: Binto-box (kleine gerechtjes in doos) Om het eten goed te laten zakken zijn we verder gaan lopen en kwamen we bij het Federation Square. Dit is een modern cultureel gebied. We keken onze ogen uit, zo mooi en weer veel mensen. Zo langzamerhand weer terug naar het hotel,  met een goed gevoel keken we terug op deze culturele dag.

Donderdag 06-03 en 21gr.

Met de tram naar de market. Daar was veel bedrijvigheid. Van alles werd daar verkocht, behalve etenswaren. Later weer naar de Harbour Town gegaan waar we koffie hebben gedronken bij de Coffee Club, natuurlijk hoorde daar ook een gebakje bij. Gebak is in Australië erg duur vergeleken bij ons. 's Middags relaxen en inpakken, want morgen gaan we weer terug. Onze laatste avond, hebben we ook goed besteed. We zijn gaan dineren in de Crown, het luxe uitgaanscentrum langs de Jarra River. De Baramunda (vis) smaakte heerlijk. Het was ook daaar erg druk, veel mensen liepen te flaneren om gezien te worden. Zo liepen we richting de Crown Passage, wat je daar zag!! Wat een luxe!! Ze zeggen wel eens : alles goud wat er blinkt, hier dus ook en dan nog met veel marmer. Zo kwamen we ook in het Casino tercht, waar je zomaar door kon wandelen. En al die mensen die zaten te gokken: Roulette,  Blackjack en wat al niet meer. We keken onze ogen uit. In Perth is ook een Crown dus Frank en Janet konden het goed vergelijken, maar dit overtrof alles. Op de terugweg nog een lekker ijsje toe en al slenterend terug naar het hotel.

Vrijdag 07-03 en 23 gr.

Om negen uur een stevig ontbijt, want je weet niet wanneer je weer iets krijgt.

Tijdens het ontbijt hoorden we dat het in Pertth 38 gr is en erg warm. Om tien uur uitchecken en naar het station gelopen om met de skybus naar het vliegveld te gaan. Ook hier konden we meteen doorlopen naar de gate. We waren lekker op tijd en konden weer lekker mensen kijken en wat lezen. Maar... VERTRAGING!!!! Dat viel ons wel even tegen. Om zes uur plaatselijke tijd waren we weer thuis in Armadale met een voldaan gevoel over Melbourne. (het was inderdaad erg warm)

P.S. Gelieve GEEN "like"via Facebook

1. Sam:
    16 maart 2014
    super leuk en is het weer zo warm boven de 30 graden
    en hoe is het met de kippen xx sam
  2. Daan:
    16 maart 2014
    Hoi Lia,
    Wat ontzettend gaaf weer! En wat een belevenis weer! Ik zie je gewoon stralen op de foto's! Geweldig
  3. Margriet Vugs:
    18 maart 2014
    Hoi! Wat geweldig allemaal! Geniet er nog maar lekker van.gr P&M x
  4. Hetty en Martin:
    19 maart 2014
    Hoi Lia,
    Heerlijk om te lezen en te zien dat je het goed naar de zin hebt. Blijf lekker genieten. Groetjes aan Frank en Janet van ons.
  5. Corrie:
    19 maart 2014
    Hoi Lia,
    Dat ziet er niet verkeerd uit,GENIETEN MAAR.......
    Groetjes aan Frank en Janet.
    W&C
  6. Claudia:
    20 maart 2014
    Hoi Lia, heel herkenbaar allemaal, daarom dubbel zo leuk om te lezen. Ik vond Melbourne fantastisch. De Crown inderdaad erg indrukwekkend. Die Japanse box, jammie die hebben wij dan weer niet gezien. Geniet lekker verder xxx